Abonnementen: hoe kom je er vanaf?

Tegenwoordig heb je overal abonnementen voor. Voor je telefoon, internet, tv, sportschool, streamingsservice, noem maar op! Aan de ene kant super handig, want je hebt toegang tot diverse platformen en mogelijkheden, maar soms kan het ook best vervelend zijn. Zo zit je vast aan contractperioden en is het vaak een gedoe om een abonnement op te zeggen. Om je hierbij te helpen geven wij je graag een aantal tips over hoe je van een abonnement afkomt!

Contractperiode

Voordat je een abonnement gaat opzeggen, is het handig om even te controleren of je überhaupt wel kunt opzeggen. De meeste bedrijven werken namelijk met een contractperiode. Soms zit je voor een aantal maanden of zelfs een jaar aan een abonnement vast. Je kunt voor deze tijd dus niet je abonnement stopzetten. Laat daarom eerst de periode aflopen en kijk vanaf wanneer je kunt opzeggen. Over het algemeen heb je één maand opzegtermijn. Dit kun je voor de zekerheid even nalezen in je contract of navragen bij het bedrijf waar je het abonnement hebt lopen.

Opzeggen

Volgens de wet moet je een abonnement op dezelfde manier kunnen opzeggen als dat je het hebt afgesloten. Dit kun je doen bij de organisatie zelf. Heb je een abonnement afgesloten bij de Loterij en wil je nu Postcode Loterij opzeggen? Dan zul je dus ook bij hen deze aanvraag moeten neerleggen. Dit kun je meestal doen via de website of je kunt even bellen. Zij maken de opzegging voor je in orde. In enkele gevallen gaat een opzegging via de post, maar dit moet van te voren aangegeven staan op de website. Om het zeker te weten kun je het beste even contact opnemen met de klantenservice. Zij kijken dan mee met jouw situatie. Vraag altijd wel om een bevestiging zwart op wit.