Drie populaire supplementen voor sporters

Op een gegeven moment kiezen veel sporters ervoor sportsupplementen te gaan gebruiken ter ondersteuning van hun trainingen. Je presteert er beter door, voelt meer energie, en/of herstelt beter met behulp van supplementen. Wanneer je de keuze maakt sportsupplementen te gaan gebruiken, is de vraag nog voor welke je dan gaat kiezen. Er is natuurlijk vrij veel aanbod, wat de keuze niet eenvoudig maakt. Lees daarom in dit artikel wat drie populaire supplementen voor sporters zijn!

3 populaire sportsupplementen

Allerlei merken komen met allerlei sportsupplementen. Aan jou de keuze om eens te bepalen welke bij jou passen en welke niet… om die keuze iets makkelijker te weten, beschrijven we in dit artikel drie supplementen waar sporters vaak voor kiezen. Dit zijn de volgende supplementen:

  • Eiwitshakes
  • Creatine
  • BCAA-aminozuren

Eiwitshakes

Proteïne shakes, eiwitshakes, whey: hoe je het ook noemt, voor je spieren is het van belang om voldoende eiwitten te consumeren. Dit lukt echter niet altijd uit voeding, of de opname is niet snel genoeg. Met één shake ben je vaak verzekerd van bijna 30 gram eiwitten. Bovendien worden deze snel opgenomen. Voor behoud en opbouw van je spieren zijn eiwitten van groot belang.

Wanneer je voor een whey eiwitshake kiest, heb je vaak de keuze uit verschillende soorten / smaken. De smaken aardbei en banaan wordt over het algemeen vaak voor gekozen. Ook pure eiwitshakes (zonder smaak) zijn populair.

Creatine

Hoewel een duursporter ook baat kan hebben bij creatine, wordt dit sportsupplement eigenlijk vooral door krachtsporters gebruikt. Het zorgt ervoor dat je tijdens je training meer energie en kracht hebt, waardoor je beter kunt presteren. Dit zorgt indirect dus voor een groei in spiermassa. Ook direct blijkt creatine spiergroei positief te beïnvloeden.

Vooral als krachtsporter is het dus een goed idee om creatine te proberen, al helemaal als je al een aantal jaartjes aan krachttraining doet en dus redelijk ervaren bent. Natuurlijk is creatine helemaal niet verplicht om te groeien en aan te komen in spiermassa, maar het kan wel ondersteuning bieden en helpen.

BCAA-aminozuren

Ons lichaam kan zelf de BCAA-aminozuren niet aanmaken. Daarom worden ze ook wel essentiële aminozuren genoemd. We moeten het dus of via voeding, of via supplementen binnenkrijgen.

Aangezien BCAA’s direct door je spieren worden opgenomen, kunnen ze zowel voor, tijdens als na je training worden ingenomen. BCAA’s helpen bij de opbouw van vetvrije spiermassa en bij spierherstel.

Waar koop ik sportsupplementen?

Wanneer je overgaat tot het kopen, is het belangrijkste dat je voor een merk kiest dat gezonde producten levert. Er is veel aanbod binnen supplementen, waarvan een relatief groot deel niet altijd even gezond is.

Voor gezonde sportsupplementen kun je terecht op www.muscleconcepts.nl. Dit is een webshop waar je, naast het kopen van sportsupplementen, ook voldoende informatie krijgt over het gebruik van supplementen en over voeding in het algemeen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *