Tips om veilig te sporten

Regelmatig sporten is goed voor ieder mens. We doen het daarom dan ook graag! De een gaat hardlopen en de ander pakt liever de racefiets. Ook zijn teamsporten en verschillende vormen van groepslessen erg populair. Zo kun je gezellig samen met een vriend of vriendin sporten en elkaar motiveren. Toch is het belangrijk om je van te voren enigszins te verdiepen in een bepaalde sport om blessures te voorkomen. Om veilig te kunnen sporten, geven wij je graag een aantal tips!

Warming up & cooling down

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar als je gaat sporten is het onwijs belangrijk om je spieren eerst op te warmen. Zo voorkom je dat je spieren worden aangetast en je blessures oploopt. Ga voordat je begint met je work-out bijvoorbeeld eerst een paar rek en strek oefeningen doen, of ga tien minuten joggen om op te warmen. Dit geldt ook voor na je work-out! Het is belangrijk dat je de spieren goed strekt, waardoor je ook minder spierpijn zult ervaren.

Goed voorbereid sporten

Veilig sporten begint bij een goede voorbereiding. Dit wil zeggen dat je van te voren alle benodigde spullen en bescherming in huis haalt om de sport uit te kunnen oefenen. Denk bijvoorbeeld bij voetbal aan goede scheenbeschermers, of bij racefietsen aan goedkope helmen. Stel dat je valt, heb je in ieder geval bescherming aan je lijf. Je zal jezelf dankbaar zijn. Naast bescherming kun je ook zorgen voor geschikte kleding en accessoires zoals een bidon of stappenteller.

Ken je grenzen

Een andere belangrijke tip die we je mee kunnen geven: ken je eigen grenzen. Ga niet als een beginner sporten op een te hoog niveau en luister goed naar je lichaam. Bij sporten is het belangrijk om langzaam je niveau op te bouwen. Neem hiervoor dus ook te tijd en probeer jezelf niet te overschatten.